Juttutuokio / LENA the fashion library: “Haluamme innostaa ihmisiä ajattelemaan uudella tavalla”

Amsterdamissa toimiva LENA the fashion library tekee uraauurtavaa työtä vaatteiden vuokraamisen parissa ja innostaa ihmisiä lainauspalvelun käyttöön tyylikkäällä valikoimallaan. Juttelin Suzanne Smuldersin kanssa heidän toiminnastaan ja vaatteiden vuokrauksen tulevaisuudennäkymistä.

Miten LENA the fashion libraryn tarina alkoi? Mistä idea lähteä rakentamaan vaatelainaamoa?

Kymmenen vuotta sitten perustimme vintagevaatteita myyvän verkkokaupan ja keskityimme vaatteiden uudelleenkäyttöön. Vaatekaappimme oli pullollaan second hand -vaatteita, joita vain harvoin käytimme. Tästä lähti ajatus, että mitäpä jos voisimme jakaa toisillemme vaatteitamme ja tehdä yhden ison jaetun vaatekaapin. Syyskuussa 2014 avasimme Amsterdamiin meidän liikkeen, joka oli Alankomaiden ensimmäinen vaatelainaamo.

Pari viikkoa sitten avasimme fyysisen liikkeen rinnalle vuokrausalustana toimivan nettisivuston, jolloin voimme tarjota palvelua paljon laajemmalle joukolle. Nyt tilamme on täynnä paketteja, jotka ovat lähdössä asiakkaillemme – joten saimme tosi hyvän alun nettipalvelulle!

Miten lainaamonne toimii käytännössä?

Meillä on kaksi tapaa vuokrata vaatteita: jäsenyys ja kertalainaus. Jäsenyys toimii pistejärjestelmän avulla. Meillä on eri kokoisia jäsenyyspaketteja, riippuen siitä, kuinka paljon asiakas haluaa vuokrata. Esimerkiksi 25 eurolla kuussa saa sata pistettä ja voi vuokrata niin paljon kuin haluaa tuolla pistemäärällä. Meillä paidat ovat 25 pistettä, housut 50 pistettä ja takit 100 pistettä. Kerralla voi ottaa siis tuotteita sadan pisteen arvosta ja vaihtaa niitä niin usein kun haluaa. Yhtä tuotetta voi pitää vaikka päivän tai kaksi kuukautta, ihan kuinka haluaa.

Nyt, kun avasimme myös netissä toimivan vuokrausalustan, lisäsimme kertalainauksen. Huomasimme, että kaikki eivät halua jäsenyyttä ja pysyvää sopimusta, vaan haluavat mieluummin lainata kerran yhden tuotteen. Kertalainauksessa asiakas maksaa 15% vaatteen myyntihinnasta per viikko.

Näiden kahden vaihtoehdon lisäksi kaikki vaatteet ovat myös myynnissä, mutta lähinnä asiakkaat lainaavat ostamisen sijaan.

Vaatteen voi ottaa lainaan ja palauttaa joko suoraan meiltä tai postitse. Teemme myös yhteistyötä muiden kauppojen kanssa: tällä hetkellä meillä on Amstardamissa viisi ja muissa kaupungeissa kaksi kauppaa, jotka toimivat vaihtopisteinä. Toimitamme vaatteet vaihtopisteeseen, ja asiakas voi hakea tilauksensa suoraan kaupalta.

Millainen on tyypillinen vaatelainaamonne jäsen?

Vaikea vastata, koska tyyppejä on aika monta erilaista. Yksi tyyppi on 20-35-vuotias taiteellinen nainen, jolla on luova työ. Hän pitää vintagesta ja kokeilee rohkeasti erilaisia tyylejä. Toinen tyyppi on 25-45-vuotias äiti, joka on tosi tiedostava ja keskittyy tekemään vastuullisia valintoja.

Toisaalta meillä käy myös vanhempia naisia, jotka arvostavat erityisesti meidän vaatteiden laatua, mutta myös opiskelijoita, joilla ei ole paljoa rahaa, mutta voivat vuokraamisen kautta saada uusia vaatteita joka viikko. Joten aika laaja skaala erilaisia ihmisiä.

Joten syitä, miksi jäsen lainaa teiltä, taitaa olla aika useita?

Joo, tosi paljon eri syitä. Se voi olla laatu, tyyli, vastuullisuus tai hinta. Joillekin tärkein tekijä on se, että voi testata tuotteita, ennen ostopäätöstä. Meillä on myös joitain jäseniä, jotka vuokraavat vain työvaatteita, koska eivät halua omistaa sellaisia vaatteita, joita eivät käyttäisi vapaa-ajalla.

Kuinka paljon jäseniä teillä on tällä hetkellä?

Tällä hetkellä noin 300 jäsentä. Mutta täytyy sanoa, että viimeisen vuoden aikana myös menetimme aika monta. Yhtenä isona syynä tähän se, että vaikka moni piti todella paljon meistä, he eivät enää käyttäneet palvelua, koska asuivat liian kaukana.

Jos asuu Amsterdamissa, ja asiakkaalta menee kauemmin kuin kymmenen minuuttia pyöräillä meille, ei hän tule. Meidän konsepti oli liian paikallinen. Tästä syystä halusimme tehdä palvelun myös nettiin, mikä tekee lainaamon käytöstä paljon helpompaa.

“Jos asuu Amsterdamissa, ja asiakkaalta menee kauemmin kuin kymmenen minuuttia pyöräillä meille, ei hän tule. Meidän konsepti oli liian paikallinen.”

 

Millainen valikoima vaatteita teidän vaatelainaamosta löytyy?

Tuotteita meillä on tällä hetkellä noin kaksi tuhatta, joista noin puolet vintagea ja puolet uutta. Aloitimme lähinnä vintagella, sillä meillä oli aiemman verkkokaupan takia hyvät verkostot valmiina. Nykyään meillä on yhä enemmän uutta, ja teemme yhteistyötä jo 24 vaatemerkin kanssa.

Vintage-tuotteet ostamme, ja suurin osa uusista vaatteista tulee lahjoituksena vaatemerkeiltä. Kun toimimme lahjoitusperiaatteella, saamme lähinnä ylijäämää ja varastojen loppuja. Me ollaan toki tosi iloisia kaikesta, mitä saamme, mutta emme juuri pysty vaikuttamaan, mitä saamme. Näin emme aina pysty rakentamaan niin vahvaa mallistoa kuin haluaisimme – ja hyvä mallisto on kuitenkin kaikista tärkein syy, miksi ihmiset käyttävät palveluamme.

Tästä syystä olemme alkaneet myös ostaa uusia tuotteita. Näin pystymme vaikuttamaan tuotevalikoimaan ja saamme käyttöömme myös laajemman kokovalikoiman, joka on tosi tärkeä varsinkin netistä tilatessa.

Miten vaatteiden huolto ja pesu toimii? Kuka pesee vaatteet?

Se riippuu vaatteesta. Jokaisessa vaatteessa on pesuohjeet, joita tulee noudattaa. Jos kyseessä on tuote, joka on helppo heittää itse pesukoneeseen, silloin tuote pitää palauttaa pestynä. Mutta jos kyseessä on herkkä tuote, kuten silkkipaita tai villaneule, silloin me hoidamme pesun.

Mitä jos vaatteelle tapahtuu jotain käytön aikana?

Jokaisen vaatteen mukana asiakas saa lomakkeen, johon voi kirjoittaa, jos vaatteelle on tapahtunut jotain. Korjattavien vahinkojen, kuten irronneen napin tai revenneen sauman, kohdalla me korjaamme tuotteen. Vuodessa saat kolme tällaista vahinkoa ilmaiseksi, eli esimerkiksi nappi voi tippua kolme kertaa ja me korjaamme sen ilman kuluja.

Jos vahinko on sellainen, ettei sitä voi korjata – esimerkiksi iso tahra rinnassa, joka ei lähde pois – silloin asiakkaan pitää maksaa puolet vaatteen myyntihinnasta sakkona.

Tällä hetkellä voi ottaa lisänä vakuutuksen, joka on 7% myyntihinnasta. Mutta olemme vielä selvittelemässä, miten vakuutus toimisi parhaiten. Nyt testaamme tällä summalla ja katsotaan, miten se toimii.

Onko ikinä tapahtunut niin, ettei vaatetta palauteta teille vuokra-ajan jälkeen?

Ei, ei oikeastaan. Tähän varmasti syynä se, että jäsenyys jatkuu aina automaattisesti, joten jos emme saa vaatetta takaisin, jäsenmaksu veloitetaan edelleen kuukausittain asiakkaan tililtä.

Myös kertavuokrauksessa viikkosumma kertyy siihen saakka, kunnes vaate palautuu meille. Kun vaate palautetaan, lasketaan lopullinen hinta: esimerkiksi jos vaate palautuu kymmenen päivän jälkeen, hintana on maksu kahdelta viikolta. Tämä mahdollistaa sen, että vaatetta voi pitää halutessaan pidempäänkin kuin viikon, eikä sitä tarvitse välillä palauttaa.

Onko teillä ikinä ollut ongelmia vaatteen laadun kanssa?

Kyllä, välillä. Osa uusista vaatteista – vaikka olisivat tosi vastuullisia – eivät ole kovin hyvin tehty, eivätkä ne ole tarpeeksi laadukkaita. Joskus emme halua tuotteita joltain tietyltä brändiltä, jos tämän merkin vaatteet ovat liian hauraita meidän käyttöön. Olemme vuosien saatossa jo oppineet, mikä toimii ja mikä ei.

Vaatteet, jotka kestävät pisimpään, ovat vintagea. Tämä on yksi syy siihen, miksi tykkäämme niin paljon vintagesta: ne on tehty hyvin. Meillä on joitain vintage-vaatteita, jotka ovat olleet mallistossamme alusta saakka ja ovat edelleen suosittuja.

Uusista merkeistä laatunsa puolesta parhaimpia on esimerkiksi Filippa K. Yksi tosi hyvä hollantilainen merkki on talvitakkeihin erikoistunut Wintervacht, mutta myös sinun Nurmi-merkkisi on tosi kestävä, ollaan tykätty paljon tuotteiden laadusta!

Onpa hienoa kuulla, kiitos!

Miten koet, mikä on tällä hetkellä teidän suurin haaste?

Ensimmäisenä parina vuotena tavoitimme vastuulliset kuluttajat, mutta nyt meidän pitäisi pystyä laajentumaan ja tavoittamaan ne, joita ei kiinnosta pätkääkään vastuullisuus. He haluavat vain näyttää hyvältä ja käyttää laadukkaita vaatteita.

Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat, sillä minulla oli sama ongelma Nurmi-vaatemerkin kanssa. Pystyin tavoittamaan vastuullisen kuluttajan kohderyhmän, mutta mitä sen jälkeen? Miten laajentaa? Uskon, että monelle vastuullisuus on ostokriteerien kymmenen kärjessä, mutta…

Ei ykkösenä, ei.

Mitä luulet, mitkä ovat tärkeimmät tekijät, jotta saatte aikaan kasvua ja tavoitettua laajemman kohderyhmän?

Meillä pitää olla tosi hyvä ja haluttava mallisto, mutta meidän pitää myös panostaa markkinointiin. Me kilpaillaan samalla viivalla isojen pelurien kanssa, joten meidän pitää tehdä jollain tapaa itsemme näkyväksi – vaikkei meillä ole isoa markkinointibudjettia.

Missä näkisit LENAn kymmenen vuoden kuluttua?

Toivottavasti kymmenen vuoden päästä meillä on paljon vaatelainaamoja, joita emme välttämättä itse pyöritä, vaan tarjoamme alustamme ja osaamisemme myös muiden käyttöön. Eli jos joku yritys haluaa perustaa oman lainaamonsa, voivat he hyödyntää meidän jo rakentamaa järjestelmää. Näin meillä on mahdollisuus laajentaa paljon nopeammin kuin omia lainaamoja avaamalla.

“Toivottavasti kymmenen vuoden päästä meillä on paljon vaatelainaamoja, joita emme välttämättä itse pyöritä, vaan tarjoamme alustamme ja osaamisemme myös muiden käyttöön.”

 

Toivottavasti voimme innostaa ihmisiä ajattelemaan uudella tavalla – ei vain kuluttajia, mutta myös yrittäjiä. Olisi mahtavaa, jos voimme olla inspiraationa muille tekemällä asioita uudella tapaa.

Kuvat: LENA the fashion library

Artikkeli on julkaistu myös Vihreät vaatteet -oppaassa.