Kiina murroksessa

YLE TV1:n Ykkösdokumentissa näytettiin mielenkiintoinen dokumentti Kiinalainen haaste. Kuinka länsimainen tuotanto on vähentynyt – lähes loppunut, kun tuotanto on viety halvan työvoiman maahan Kiinaan. Mutta mitä tuokaan tulevaisuus tullessaan?

Kustannukset nousevat

Kiinan elintaso nousee huomattavaa vauhtia, eikä pian Kiinassa tuottaminen olekaan yhtä halpaa kuin ennen. Nousevatko siis halpaketjujen vaatteiden hinnat? Toivoa voi, mutta tuskin sitä päivää nähdään. Siinä vaiheessa, kun tuotantokustannukset nousevat liikaa, tuotanto mitä luultavammin siirretään muihin Aasian maihin tai Kiinan pohjoisosiin, jossa työvoimakustannukset ovat vielä suhteellisen alhaiset. Eiväthän halpaketjut nyt halua hintoja nostaa!

Työntekijöiden nousu vastarintaan

Kiinan elintason nousun myötä on jo vaatetehtailla kärsitty työvoimapulasta: vaatetehtaiden työntekjöitä vaihtavat paremmin palkattuun ja vähemmän raskaaseen työhön, kuten palvelualalle. Uusi sukupolvi ei ole enää valmis kestämään mitä tahansa työoloja, vaan vaatii aktiivisesti parempaa.  Nyt kun työntekijöillä on vara valita, ei heitä enää voi pompotella miten tahansa.

Tämä saattaa kuulostaa liiankin sinisilmäiseltä: eihän Kiinan vaateteollisuutta saada näin helposti muutettua eettiseksi! Ei se käden käänteessä tapahdukaan, mutta pitkällä tähtäimellä nämä muutokset ovat kuitenkin iso askel parempaan suuntaan.

Kiina valtaa markkinoita

Toinen merkittävä muutos tulee olemaan se, että pian emme osta vain Kiinassa valmistettuja tuotteita vaan myös oikeasti kiinalaisia tuotteita. Toisin sanoen tulevaisuudessa kiinalaisten omistamat vaateyritykset tulevat valtaamaan markkinoita. Kiinassa on enenevissä määrin korkeasti koulutettuja ihmisiä ja kykyä sekä tahtoa ottaa ohjat käsiin.

Kasvava kulutusvoima

Ennen ajateltiin, että Kiina on vain yksi iso tuotantolaitos, mutta nyt monet yritykset ovat tajunneet Kiinan olevan myös potentiaalinen markkina-alue. Kun palkat nousevat, kasvaa myös kiinalaisten kulutusvoima. Kukapa ei haluaisi olla näillä apajilla mukana: miljoonia ja taas miljoonia uusia kuluttajia! Monet isot vaateketjut, kuten Zara, Mango ja H&M ovatkin jo hyvää vauhtia levittäytymässä Kiinaan.

Pian siis voi olla edessä tilanne, että vain yrityksen johto toimii länsimaista käsin ja kaikki muut yrityksen toiminnot ovat kaukoidässä – aina tuotantoa, suunnittelua ja myyntiä myöden.

Kestävä kehitys & Kiina

Kiina on mielletty niin epäekologiseksi ja saastuttavaksi maaksi kuin olla ja voi. Niin on pitkään ollutkin, mutta tulevaisuus näyttää toisenlaiselta. Tänä vuonna julkistetun Kiinan uuden viisivuotissuunitelman mukaan maan talouskasvu halutaan ohjata kestävämmille raiteille. Aiheesta kirjoitti mm. Vihreä lanka.

Kiinan hallituksen kanta enteilee hyvää ympäristön kannalta. Toivotaan myös, että ostovoimaiset kiinalaiset ovat ekologisesti ja eettisesti valveutuneita ja fiksumpia kuin länsimaiset kuluttajat, eivätkä mene mukaan kertakäyttö- kulutuskulttuuriin. Jospa Kiinasta olisi niin hyväksi suunnannäyttäjäksi, että he siirtyisivät suoraan vastuullisen kulutuksen tielle?